Wyjazd do Gniezna – Biskupina – Żnina

Uniwersytet Trzeciego Wieku w Kluczborku w dniach 11 – 12.07.2018r. zorganizował wyjazd do Gniezna – Biskupina – Żnina .
Wyjazd ten był pokłosiem wykładu na temat 100-lecia odzyskania niepodległości Polski. Okolice, które zwiedziliśmy – to kolebka powstania Państwa Polskiego. Tu przypuszczalnie odbył się Chrzest Polski z inicjacji Mieszka I i Dobrawy.

Rozpoczęliśmy zwiedzanie od Wzgórza Lecha , którego dominującym punktem jest Katedra Gnieźnieńska. Między innymi poznaliśmy historię Drzwi Katedry z nałożoną na nie historią powstania Państwa Polskiego i doniosłego aktu Chrztu. Wnętrze Katedry opisywał nam przewodnik, opowiadając jednocześnie jej historię i zwracając naszą uwagę na zabytki kultury – w tym srebrną trumienkę z relikwiami św. Wojciecha. Zwiedziliśmy starówkę gnieźnieńską, Rynek z mozaiką herbów 50 miast, które wspierały rewitalizację miasta, Kościół Klarysek z relikwiami św.Jolenty.
W różnych miejscach miasta rozmieszczone są rzeźby królików na pamiątkę faktu koronacji Chrobrego. Królik – skryba lub królik pijaczyna umieszczone są w Rynku.

Po przeprawie promem na Ostrów Lednicki widzieliśmy w centralnym punkcie naturalnej wielkości postacie na koniach – Chrobrego, biskupa Radzima, cesarza Ottona III.
Na Ostrowie poznaliśmy zajęcia pradawnych mieszkańców, uprawiane tu zboża, rośliny. Kolejnym punktem zwiedzania były Pola Lednickie z grobem Ojca Jana Góry, organizatora Dni Młodych. Przy grobie zapaliliśmy znicze. Duże wrażenia wywarło na nas przejście przez Bramę Ryby. Nocleg w hotelu „ W Starej Kamienicy” w centrum Gniezna- to okazja do wieczornych indywidualnych spacerów i zwiedzania obiektów, które interesowały uczestników.

W drugim dniu pobytu zwiedziliśmy Biskupin – Żnin.
Biskupin – prastara osada powstała z części z wykopalisk odkrytych w Biskupinie. Odtworzone chaty i ich wnętrza – historia życia mieszkańców osady wraz zagrodami zwierząt ówcześnie hodowanych. Wzięliśmy też udział w widowisku multimedialnym, obrazującym całość historii od zarania Państwa Polskiego. Po obiedzie w Biskupinie wyruszyliśmy w drogę powrotną, wsłuchując się w podsumowanie całości zwiedzania przez przewodnika – a jednocześnie oglądając obiekty mijane, np. pomnik-rzeźbę Leszka Białego w Gąsawie.

Opowiadaliśmy także przewodnikowi o naszym regionie kluczborskim, promując nasze atrakcje. Wyraźnie i przekonująco, ponieważ przewodnik wyraził chęć odwiedzenia Kluczborka i okolic, prosząc o kontakt i podanie miejsc zakwaterowania. W drodze powrotnej przeprowadziliśmy rodzaj ustnej ankiety , prosząc uczestników kolejno o zrelacjonowanie swoich wrażeń z pobytu oraz o przekaz , jaki wniosą dla swoich rodzin, dzieci , wnuków. Wypowiedzi uczestników były interesujące, przeżywaliśmy wspomnienia zwiedzanych obiektów jeszcze raz.
Wiele wypowiedzi kończyło się przekazem: „Nasze dzieci i wnuki muszą to zobaczyć, poznać nasze korzenie, tworzenie się Polski, należy to kultywować. Prosimy o przekazanie podziękowań Starostwu w Kluczborku za umożliwienie zorganizowania tego wyjazdu”.

Tą drogą przekazujemy podziękowania od wszystkich uczestników. Potraktowaliśmy ten wyjazd także jako uczczenie 100 – lecia odzyskania przez Polskę niepodległości.